آموزش بافت ستاره

Saturday، ۱۲ Khordaad ۱۴۰۳

قلاب‌بافی مهسا| یه سوال،‌ شما هم مثل من از تماشای آسمون پر ستاره ذوق می‌کنید؟ من از بچگی عاشق ستاره‌ها بودم. یادمه یه بار برای پیدا کردن پرده «ماه و ستاره‌ای» ساعت‌ها دور مغازه‌ها چرخیدیم و بالاخره چیزی که می‌خواستم رو پیدا کردم یه پرده آبی پر از ستاره. اون موقع‌ها قلاب‌بافی بلد نبودم، ولی الان چی ازاین بهتر که می‌تونیم ستاره یا هر چیزی که دوست داریم رو اینجا با هم ببافیم. به قول مریلین مونرو،‌ «همه‌ی ما ستاره هستیم و لیاقت داریم که بدرخشیم». پس بریم که بدرخشیم!

خب چند تا پیشنهاد، با این ستاره‌ها می‌تونید کارت تبریک درست کنید،‌ بسته‌بندی کادوهاتون رو باهاش تزیین کنید یا حتی خیلی ساده‌تر،‌ با یک نوار ستاره‌ها رو به هم وصل کنید و با چند تا بادکنک و یه کیک خوشمزه مراسم تولد بگیرید. اگه شما هم پیشنهادی دارید در قسمت نظرات حتما برام بنویسید.

وسایل مورد نیاز:

برای بافت این ستاره‌ها می‌تونید از خرده‌ کامواهایی که دارید استفاده کنید. فقط یادتون باشه که سایز قلاب مناسب کاموایی که انتخاب می‌کنید باشه.

من این ستاره‌ها رو با کاموای اکریل بافت بافتم.

قلاب سایز ۳.۵ میلی‌متر

قیچی و سوزن مخصوص کاموا

آشنایی با بافت‌ها و تکنیک‌ها:

بافت پفکی

(نخ را روی قلاب بیاندازید،‌ قلاب را در فاصله یک زنجیره‌ای ببرید، نخ را بگیرید و بیرون بکشید) ۴ بار انجام دهید. باید ۹ حلقه روی قلاب داشته باشید، نخ را روی قلاب بیاندازید و از تمام حلقه‌ها رد کنید. برای محکم کردن بافت پفکی یک زنجیره بزنید.

نکته: بافت پفکی شروع یک دور کمی متفاوت اجرا می‌شود. ابتدا حلقه روی قلاب را کمی آزاد کنید و بعد بافت پفکی را بزنید.

در دور سوم، تمام پایه کوتاه‌ها را در پایه بلندهای دور اول کار کنید.

مراحل بافت:

یک حلقه جادویی درست کنید.

دور اول: ۴ زنجیره (معادل یک پایه بلند و یک فاصله یک زنجیره‌ای)، (۱ پایه بلند، ۱ زنجیره) ۹ بار انجام دهید. حلقه را جمع کنید و یک بافت نامرئی در سومین زنجیره بزنید. (۱۰ پایه بلند، ۱۰ فاصله یک زنجیره‌ای)

دور دوم: یک بافت نامرئی در اولین فاصله یک زنجیره‌ای بزنید،‌ (۱ بافت پفکی، ۲ زنجیره) در تمام فاصله‌ها این الگو را تکرار کنید. دور را با یک بافت نامرئی در اولین بافت پفکی وصل کنید. (۱۰ بافت پفکی، ۱۰ فاصله دو زنجیره‌ای)

دور سوم: یک بافت نامرئی در اولین فاصله بزنید. ۳ زنجیره (معادل ۱ پایه بلند)،‌ در همان فاصله ( ۱ پایه بلند، ۱ پایه بلند دوبل، ۳ زنجیره، ۱ پایه بلند دوبل، ۲ پایه بلند، ۱ پایه ساده)، ۱ زنجیره، در پایه بلند دور اول یک پایه کوتاه ببافید، ۱ زنجیره، *در فاصله بعدی ( ۱ پایه ساده، ۲ پایه بلند، ۱ پایه بلند دوبل، ۳ زنجیره، ۱ پایه بلند دوبل، ۲ پایه بلند، ۱ پایه ساده)، ۱ زنجیره، در پایه بلند بعدی دور اول یک پایه کوتاه بزنید، ۱ زنجیره*، ۳ بار دیگر این الگو را تکرار کنید. یک پایه ساده در اولین فاصله بزنید. با یک بافت نامرئی در سومین زنجیره دور را وصل کنید. نخ را محکم کرده و قیچی کنید. نخ را با سوزن از داخل دانه‌ها عبور دهید. در این مرحله می‌تونید کار را با اتو بخار بزنید و مرتب کنید.

خب این هم از آموزش بافت ستاره‌ها. امیدوارم که از این آموزش لذت برده باشید، لطفا عکس کارهای قشنگتون رو در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ mahsacrochet# به اشتراک بگذارید و این آموزش رو برای دوستانتون هم بفرستید. تا آموزش بعدی خدانگهدار.

خرم بزی و جهان به شادی گذران

مهسا